הבנת הנקרא

הבנת הנקרא- תחילת המהלך

ילדי כיתה א' מצופים על פי דרישת משרד החינוך לשליטה בטקסט של 12-20 שורות ולענות על שאלות הבנה בסיסית וכאלה הדורשות הבנה של המסר הסמוי שבטקסט.

נדבך ראשון להבנת הנקרא הוא הבנת הנשמע, הבנת הנקרא נלמדת מהבנת הסיפור, הסיפור יובן לילדים כשיוגש להם בצורה המתאימה להם, הקושי שאנו פוגשים בהבנת הנקרא אצל ילדים הוא תוצאה של קיצור דרך שנעשה בהוראה. ראשית יש ללמדם הקשבה והפנמה ורק לאחר שילמדו להשקיט עצמם ולקבל, יוכלו להבין ולשמוע, ולבסוף להפגין את בקיאותם כנדרש.

נקפיד על מספר עקרונות:

  1. שהטקסט יבחר בצורה הנכונה נוודא ש:
  • יש בסיפור גרעין של אמת
  • הסיפור מציג תמונה ברת-הכלה לנפש הילד – מבחינה התפתחותית
  • המסר מתאים
  • צורת ההגשה (של הסיפור בתוך הטקסט)

  1. הבנת הנשמע- הסיפור יוגש לילדים בצורה הנכונה:
  • בניית אוירה נכונה, אינטימית – הקפדה על אור שאינו בוהק, ישיבה נינוחה במקום אסוף ונעים.
  • שימוש בטון דיבור נכון
  • במקטעים נכונים

  1. בחינת השליטה של הילדים תעשה בצורה הנכונה- הילדים ישאלו שאלות שנוגעות לחוויה שנחוותה אצלם בסיפור, ולא שאלות בקיאות בנתונים שעלו בסיפור. שאם לא כן חוויות הסיפור של הילד תפנה את מקומה לעוד חוויה דידקטית והילד באופן אוטומטי יאטם לסיפור על עומקו וחוייותו, ויתרכז בנתונים שהוא עלול להידרש לשלוף בשלב מאוחר יותר. וכך נמצאנו שהילד מקבל אינפורמציה מנותקת ממנו.  (לדוגמא שאלה כמו כמה ילדים היו בכיתה היא שאלה שאינה קשורה לחוויה של הילד, לעומת שאלה שמבטאת קושי שאחת הדמויות התמודדה עמו או תמונת נוף מסוימת הן חוויות שהילד יכול ושמח לחלוק אחרי הקשבה)

ניתן להכין מקראה המורכבת מסיפורים שנבחרו על פי העקרונות שפורטו למעלה. לחילופין ניתן לשלב שיעור הבנת הנקרא כחלק מסיכום המקראה השבועית בלימוד פרשת השבוע. הטקסט שנלמד ושונן במהלך השבוע, מהווה טקסט עליו מתאמנים בהבנה. גם כאן תקפיד המורה על בחינת השליטה באופן שאינו בוחן בקיאות אלא שאלות המחוברות לטקסט.

ניתן לפתח את ההבעה של הילדים ואת ההבנה באמצעות:

-          משחקים. (כגון ישיבה במעגל בו כל  ילד ממשיך את הסיפור שסופר על ידי הילד שישב לפניו, כראות עיניו.)

-          מחזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>